Choď na obsah Choď na menu
 


Madame Tussaud

tussaud.jpg

Michelle Moran

Madame Tussaud 

Slovart, 2012

 

Román z romantického prostredia Paríža na konci 18. storočia prerastie do napínavého príbehu o jednom z najznámejších konfliktov starého kontinentu, o Francúzskej revolúcii. Rozprávačkou je mladá umelkyňa Marie Grosholzová, neskôr známa ako Madame Tussaud, ktorá sa dostáva do blízkosti kráľovskej rodiny a zhotovuje figuríny niektorých jej členov. Po prevrate, v čase anarchie a masových popráv, sa ocitne vo väzení a v snahe zachrániť si život sa rozhodne vyrábať posmrtné odtlačky sťatých hláv nepriateľov novej republiky. Po búrlivých udalostiach, stroskotanom manželstve a smrti syna odchádza do Anglicka a začne vystavovať svoje diela na verejnosti.

 

Michelle Moran vstúpila do literatúry ako autorka historických románov zo starovekého Egypta (Nefertiti, Nefertari, Kleopatrina dcéra), no jej ostatné dve knihy sa sústreďujú na francúzske novoveké dejiny. Zatiaľ čo jej novinka The Second Empress ešte len čaká na slovenský preklad, strhujúci príbeh o slávnej umelkyni madame Tussaud už môžete nájsť na pultoch kníhkupectiev.

     Román sa venuje predovšetkým rokom Veľkej francúzskej revolúcie, ktoré patria medzi najbúrlivejšie nielen v krajine galského kohúta, ale v celej histórii. Práve počas nich sa kryštalizoval život mladej ženy, jej rodiny a známeho múzea. Maria Grosholtzová sa spolu so strýkom podieľa na vedení múzea voskových figurín. Je všeobecne obľúbené a svojou návštevou ho poctí dokonca i kráľovský pár. Chýry o šikovnej umelkyni sa tak dostanú až do Versailles a Maria sa zakrátko stáva učiteľkou umenia kráľovej sestry Alžbety. Princezná je skromná, pobožná a srdečná a rýchlo sa s Mariou spriatelia. Nebyť nespokojnosti francúzskeho ľudu a rastúcich nepokojov, zdalo by sa, že všetko je priam dokonalé. Avšak netrvá dlho, kým dojem poriadku padne a spolu s ním aj nenávidený symbol – väzenie Bastila. 

     Revolučný vír zasiahne každého, od kráľovskej rodiny až po najnižšie vrstvy. Poslední sa stávajú prvými, dôvera v aristokraciu je v troskách a k moci sa dostávajú tí, čo proti nej najviac brojili – medzi inými najmä Robespierre, Marat, Danton a Desmoulins. Maria pocíti dôsledky revolúcie na vlastnej koži, keď sa stáva nástrojom v rukách vraždiacich más. Gilotína stína jednu hlavu za druhou a je to práve ona, kto má za úlohu snímať odtlačky mŕtvych tvárí a zachovať ich pre budúce generácie. Hoci sa jej vnútro proti tomu búri, neuposlúchnutie by znamenalo smrť pre ňu i celú jej rodinu. Navyše Robespierre, niekdajší blízky rodinný priateľ, postupne stráca kontakt s realitou a ako najnebezpečnejší muž štátu sa napokon obráti i proti Grosholtzovcom... 

     Ak hľadáte romantiku, nájdete ju len vo vykreslení vzťahu medzi Mariou a Henrim, jej susedom, vedcom  ale sú spolu takí zlatí, že im doprajete aj ten najmenší prejav náklonnosti... Mne sa Madame Tussaud veľmi páčila, bol som nadšený a hoci to nie je kniha na jedno zhltnutie (väčší formát a cca 400 strán), prelistujete ju veľmi rýchlo 

Dávam 

Spracoval Marek Zákopčan

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Buďte prvý a napíšte komentár.